15-04-08

Stage.

Ik loop al een hele avond rond met een glimlach tot achter mijn oren (en ik ben al van nature zo'n breedsmoelkikker..)!


Ik had dus vandaag De Eerste Stagedag. De allereerste keer dat ik effectief les ging geven aan leerlingen van het tweede middelbaar. Onderwerpen: 1e les: Ontstaan Rome. 2e les: Punische Oorlogen (zelfde klas). Je kan nog zo goed voorbereid zijn als je maar wil en kan, in de praktijk loopt het altijd anders. Maar ik heb vandaag echt het gevoel dat ik beloond werd voor die slopende avonden lesvoorbereidingen maken, cursussen opstellen en taken en toetsen samenstellen.
(Echter: na aankomst op stageschool kon ik zowaar uitroepen dat zij die gingen sterven u groeten: in de lerarenkamer lag een nota dat het gisteren een spoedvergadering was, door een of andere brandstichting (en dan twee namen van leerlingen erbij), in de hal moesten enkele leerkrachten een koppel mannelijk ego uit elkaar halen door een hoogoplopende ruzie waar al een sjot was uitgedeeld en nog zo van die toestanden...)


Maar dus : m'n klas werkte goed mee, ik kende de leerstof zelf heel goed (niet onbelangrijk denk ik zo) en mijn 'klasmanagement' was ook dik in orde. Tijdmanagement sloeg echter wat tegen: een kwartier voordat mijn eerste les gedaan was, zat ik al door de leerstof. Al een geluk had ik een huistaak voorzien, waar ze dan in de les al aan konden beginnen.


Net voor de les voelde ik me eigenlijk zo'n ineengesmolten ijsblok. Jeweetwel, uit zo'n tekenfilmpje; dat er ineens zo'n plas water op de grond ligt. Zenuwen waren er alom (je had me moeten bezig zien deze ochtend; ik heb ter repetitie aan mijn lege slaapkamer een dik uur lesgegeven), en toen de eerste leerlingen 'mijn' klas binnenkwamen stond ik daar met knikkende knieën, bibberende handen (krijtje vasthouden helpt!), maar gelukkig ook met een iets of wat gezag-uitstraling. En het was dus, zoals al gezegd, ontzettend goed verlopen!
Het tweede lesuur ging het zelfs zo relaxed dat ik samen met de leerlingen grapjes kon maken, een momentje eens een beetje kon afwijken van de les (à la: ik heb geen taak meer als back up als ik weer te vroeg klaar ben dus zullen we eens wat lachen en zeveren) en ik had zelfs de indruk dat de leerlingen mij graag hadden. Mentor was ook lovend: leerinhoud was goed, aanpak was goed en ze zei zelfs dat ze jaloers was op mijn uitspraak.


Je zou voor minder als een breedsmoelkikker willen rondlopen! Cool


Mensen die trouwens rond 16:30 een blonde met MP3-speler en big smile aan een bushalte in Hoboken zagen 'dansen' ...  OnschuldigOnschuldigOnschuldigKnipoog


Ma goed, morgen kan het helemaal anders uitdraaien: heb het eerste uur een eerstejaar met als onderwerp de ontdekkingsreizigers. Of ik het zie zitten na deze goeie start? Ja en nee: ja door de lovende commentaar van de mentor, nee omdat het gewoon een andere klas is 
(dan zouden die mondhoeken wel eens tot op m'n tenen kunnen hangen..)..

x



Update: stagedag 2: Ik ben euforisch goedgezind! Ik moest vandaag maar één uurtje lesgeven en wie stond daar ... jawel, mijn eigen lector geschiedenis (die komt maar één keer kijken in de twee stageweken, normaal gezien onaangekondigd, en verder komt er niemand van mijn school kijken; het lesuur dat hij er is moet dus echt goed zijn!)! Goed, onderwerpen bij deze klas uit het eerste middelbaar waren: Columbus en het kompas. Onderwerpen waar ik zelf nog niet over geleerd had en ondanks dat ik best goed voorbereid was, was ik het meest onzeker bij deze les om die te geven..
Ma goed! In de klas zaten er 3 Mohammed's. Ik pikte ze eruit en zette ze vanvoor in de klas, ik benoemde ze -nadat we Columbus gezien hadden- alledrie tot Columbus en ze moesten met mijn kompas de hele klas rondgaan. Er waren dan 2 andere leerlingen die aanwijzingen moesten geven (zoveel stappen naar het noorden/zuiden../..) en zo moesten ze uiteindelijk terug bij mij (Amerika) vooraan geraken. Mijn eigen lector was zelf aan't lachen omdat ie het zo leuk vond, ha!
Commentaar achteraf: hij was meer dan tevreden en vond het behoorlijk goed voor een eerstejaarstudent, mijn lichaamshouding en taal waren dik oké, ik was zeer goed bezig omdat ik afwisselde van werkvormen (in het begin van de les: klasgesprek ("Naar welk werelddeel zouden jullie eens willen gaan?"), dan nog doceren, lln zelf laten voorlezen en meedenken, creatieve oefening (kompas), etc etc..) mijn leerstofinhoud mocht sterker zijn, maar hij begreep dat omdat we het onderwerp zelf nog niet gezien hadden .... Meneer was content!


En dan kom je buiten, zie je het zonnetje schijnen en denk je:
"Hell yeah baby!!"

x

21:20 Gepost door in Algemeen | Permalink | Commentaren (7) |  Facebook |

Commentaren

Geweldig dat het zo goed ging ! Ik ben ook wel blij dat je geluk had met je klas, want als je om maar iets te zeggen bijvoorbeeld onze klas had gehad vandaag...

Hopelijk morgen even goed, of zelfs nog beter x]

GROET

Gepost door: Miss S | 15-04-08

Mevrouw heeft dat blijkbaar goed gedaan, waarvoor een dikke proficiat!
Gewoon jezelf blijven, af & toe eens lollig doen, maar ook streng zijn wanneer nodig ;)

En je kan er alleen maar verder in groeien en met deze goede start ben je alvast gemotiveerd voor de volgende lessen.

Zoenies!

Gepost door: Ice | 15-04-08

Proficiat! :-) Hey

Als ek da zo lees dan ging het blijkbaar vrij vlot om de eerste keer echt zelf les te geven. :-)

Wou u daar even proficiat voor wensen :-)
Have another fijne stagedag :-)

Dikke kus

x

Gepost door: Vincent | 16-04-08

Update

Jelke, miljaar! Jij bent goe bezig!
You go girl ;)

En lijkt me idd zalige creatieve opdracht voor in een les geschiedenis! Zo'n dingen heb ik vroeger nooit gehad hoor op m'n school :(

Take care & enjoy this beautiful day!

Gepost door: Ice | 16-04-08

Super ! Je klinkt als een natuurtalent...
Alle stagairs die wij al hebben gehad voor het vak geschiedenis waren uitermate saai. Maar volgens mij doe jij het veel interessanter,
anyway, chapeau !

GROET

Gepost door: Miss S | 16-04-08

Jiha dank voor de leuke reacties :D

@ Miss S, wanneer ik m'n diploma heb mag ik enkel les geven in de eerste en tweede graad (en derde graad beroeps), dus ik verwacht nog degoutant mondige en overactieve klassen, héhé... 'Gelukkig' ben ik ze nog niet tijdens m'n stage tegengekomen. Hoewel, zou ook een goeie oefening zijn..

@ Ice, creatieve opdrachten maken de lessen zoveel aangenamer he! Die klein mannen zijn met de domste en simpelste creatieve opdracht geweldig content, vandaag nog meegemaakt ha. Vind het ook gewoon leuk zoiets in elkaar te steken en die leerlingen daarmee te amuseren :)

Forseti for teacher!
x

Gepost door: Forseti | 17-04-08

Leuke blog! Super dat het lesgeven je zo goed bevalt. De omschrijving van de school of beter gezegt de leerlingen, doet me vermoeden dat het hier gaat om Don Bosco. In dat geval veel sterkte, je gaat niet met alle leerlingen zoveel geluk hebben. (Ook incidenten als brandstichting, gevechten ed zijn dingen die helaas wel meer gebeuren)

Gepost door: Duckie | 17-04-08

De commentaren zijn gesloten.